03 oktoober 2011

Joonistatud reklaamid

Koomiksite kasutamine reklaamis on ju igapidi loogiline liigutus ja seda ongi tehtud juba kaua aega enne Madis Otsa ja Marko Kekiševi. Moodne pildisari sai alguse USA-st ja seal ilmselt algas ka populaarsete tegelaste ja nende autorite ekspluateerimine reklaamitööstuses. Nüüd on sellest kõigest ilmunud üks päris asjalik raamat.

Seattle'is baseeruva Fantagraphicsi kirjastatud "Drawing Power: 1870s - 1940s, A Compendum of Cartoon Advertising" on suur ja ilus raamat, mille reljeefsete kaante vahel on sadade kaupa antiikseid reklaame. Enamus neist on pärit ajalehtedest, kuid on ka muud - ajastule iseloomulikke kuivatuspabereid, postkaarte, pakendeid, märke, voldikuid ja noodiraamatuid. Nagu nimi näitab, on selle raamatu materjal pärit 2. Maailmasõja eelsest ajast. Raamat algab pikema esseega ja jätkab siis oma teekonda läbi aastakümnete ja autorite.

R. F. Outcault on see mees, kes mõtles välja moodsa koomiksi alustatalaks loetud Yellow Kidi. Too kollases ürbis kiilakas aguli-naga sai tegelaskujuna hämmastavalt populaarseks ja pani tegelikult aluse kogu järgnevale koomiksitööstusele. Outcault ise tüdines küll varsti firmale kuuluva tegelase vorpimisest, lõi uue ja väikekodanlikuma tegelaskuju - Buster Browni - ja asutas tagatipuks omaenda reklaamiböroo, kus tootis elu lõpuni tuhandeid reklaame. Temalegi on pühendatud omaette peatükk.

Aga siin on ka palju teisi tuttavaid. Winsor McCay näiteks, või Dr. Seuss, too kuulus sõnaosav lasteautor. Miki Hiir ja Popeye, Gumps ja Jigs, pesapallurid ja näitlejad, sõjaaegne riigilaen, autokummid ja maisihelbed... Ja muidugi tubakas! Leheküljesuurune koomiks räägib näiteks perekonnast - isa, ema, poeg ja tütar, kes lähevad 1934. aasta maailmanäitust vaatama. Seal on nii palju näha ja omal nahal proovida! Aga lapsevanemad on ju peagi väsinud. Siis aga kohtub pere tuttava energilise abielupaariga, kes soovitavad lõõgastuseks paari mahvi suitsu. "...and they smoked a Camel." Ja peale seda on isa-ema nagu uued inimesed ning jätkavad ringitõmbamist ka siis kui lapsed juba hotellitoas Une-Mati kaisus. Isegi mehaaniline näituserobot sutsetab Camelit. "Get a Lift With a Camel!"

Huvitav ja mitmes mõttes poliitiliselt ebakorrektne pildiraamat. Muuseas, tulemas on ka teine osa, mis jätkab pildimaterjaliga superkangelaste tekkeajast päris tänapäeva välja.

Kommentaare ei ole: