04 september 2010

Raamatuköitmine

Got a couple of bookbinding books and will probably try to make some hardback books out of comics... Makes more sense than just store those flimsy pamphlets.

Mulle tegelikult ei meeldi USA koomiksivihikud. Nad on õrnad, õhukesed, neid on tüütu hoida ja ka riiulis on nad absoluutselt ebaülevaatlikud. Viimasel ajal olen kohanud foorumites ka arutelusid USA koomikstööstuse tuleviku osas üldse, põhjuseks just seesuguste kogu sealse pildisarjabisnesi alustalaks olevate vihikute pidev ja vaikne hinnatõus. Igatahes on fännid seoses vihikute hinna nihkumisega kusagile 4 dollari kanti tugevalt vähendanud oma iganädalaste ostude hulka. Kuigi sisult on USA koomiksimaastik ilmselt laiem ja huvitavam kui eales varem, ei ole tiraažide osas tulevik ilmselt väga helge, asi nihkub aina enam vihikutelt raamatute suunas.

Minu meelest peakski asi olema nii, et vihikud oleksid võimalikult odavad ja mõeldud lihtsalt ühekordseks tarbimiseks ja lugemiseks. Odav paber ja odav trükk, mis oleks paslik kiireks lugemiseks ega tekitaks mingeid süümekaid kui nad seejärel prügikasti lendaksid. Nii oleks vihikud lihtsalt promoks tulevasele kvaliteetsemale ja püsivalt riiulisse mõeldud raamatuformaadis asjale ning ühtlasi kannatamatule inimesele võimalus looga varem ja kiirelt peatüki kaupa tutvuda. Muidugi, kes tahab, võib ju neid ka koguda, aga üldiselt võiks perioodilised koomiksivihikud olla tõepoolest odav ja äravisatav kraam. Umbes nii nagu Jaapani massiivsed ja perioodilised mangakogumikud.

Nii või naa, eks ole neid vihikuid mullegi koju kogunenud. Ma ei tee nendega praktiliselt mitte midagi, mingi väärtus on ehk ainult Hellboy asjadel. Sai teisi kunagi, peamiselt üheksakümnendate lõpus, ostetud, et uusi avanenud võimalusi ära kasutada ja end koomiksiilmas toimuvaga kurssi viia. Enamus vihikuid mul on Vertigo omad. Mitmeid neist polegi hiljem raamatuna ilmunud, on aga iseenesest tegelikult päris huvitavad. Seesugused on näiteks minisarjad, mille igas vihikus (oli vist) kolm kaheksaküljelist lugu, igal eri autorid, eri kunstnike tehtud ka kaaned. Seega olid need sarjad päris head ülevaated eri käekirjadest ja stiilidest ning aitasid avastada uusi huvitavaid tegijaid. Sellised sarjad on näiteks krimi-antoloogia "Gangland", horrorsari "Flinch" või kiiksuga romantikalugude kompott "Heart Throbs".

Hiljaaegu sain ma aga huvitava idee. Keegi ameeriklane laskis hunniku oma B.P.R.D. sarja vihikuid (milles lisaks raamatutes trükitule veel värvilised kaanepildid, kirja- ja toimetuseveerud) köita üheks massiivseks köiteks. Ja see on tegelikult raskelt hea mõte! Sedasama võiks ju isegi teha.

Kunagi teismelisena olen veidi raamatuid köitnud, nii et teema pole mulle päris võõras. Nüüd aga ostsingi Amazonist pisikese 1901. aasta köitmisraamatu uustrüki, huvitava kokkusattumuse tõttu sattus raamatupoe vanade raamatute riiulis ette ka 1957. aasta eestikeelne köitmisõpik, mis tõlge kaks aastat vanemast vene raamatust. Seega on teooria olemas ja käeulatuses ning ehk võikski kunagi midagi proovida...

Ma ainult ei kujuta ette, kust materjale saada. Nagu selgus, on olemas spetsiaalsed raamatuköitmise kangad, mis juba paberile kleebitud. Ma miskipärast ei usu, et sellist kraami Eestist leiaks. Peab jälle Ebaysse suunduma...

2 kommentaari:

Unknown ütles ...

Hei,

Puhtjuhuslikult guugeldasin "raamatuköitmist".. tekkis nimelt idee üks sketchbook ehitada.. õigupoolest olen ma seda korra juba teinud ühe conceptarti tutoriali alusel ->

http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=161055
"how to build a sketchbook out of cereal box?"

Kõik läks üsnagi normaalselt esimese korra kohta, aga vaid need kaante külge ühendatavad leheküljed jäi ebaühtlaselt liimituna lainetama ja seega jäigi too raamat nurka vedelema, kuna lainetavale paberile pole just kõige parem sketchida.. (sai kasutatud PVA liimi enda mälu järgi)

Nüüdseks on jällegi raamatu puudus. Samas leidsin ka ühe vana märkmiku parajas suuruses nahkkaaned, nii et idee poolest võiks justkui tuld anda.. (Eestis nagu justkui midagi polegi saada, kui mingid ülimalt juustu paberi ja idiootse hinnasuhtega asjad vä.ja jätta.. amazonist ilmselt üritan tellida, a tahaks siiski proovida ühe köita veel)

Seega tahtsin küsida, et ega te mõnda hääd liimi selle tarbeks soovitada ei oska? (ja kust ehk saada?) Kuna teil kogemust on selles vallas, siis ehk oskate öelda..Või mingit nõuannet, et sellist viga vältida ja nurmaalna raamatuke valmis saada.

trial and error must go on,
Martin

Ivar ütles ...

Hm, sellise sketchbooki ise ehitamine on ikka üsna suur ettevõtmine, mina näiteks küll ei usu, et mu kritseldused seda väärt oleks...
:)
Ja et tulemus saaks parem kui müüdavad sketchbookid, peab ikka olema mingi eriti šeff paber võtta. Mulle küll minu klade paber meeldib, mõnusalt poorne ja robustne. Olen joonistajate blogi koosjoonistamistel ka teiste omi proovinud ja ei ütleks, et neil midagi erilist viga oleks. Kui, siis mõni lihtsalt ei ima tinti sisse ja nii võib minna mökerdamiseks.

Ma ei oska liimi soovitada, antud juhul oleks ju vaja liimida mitte paberit paberile vaid muule materjalile? Samas, kui nahkkaaned lähevad omatehtud asjale ümber nii nagu vanasti vene ajal raamatute (kaitse)nahkkaaned, siis võib ju omatehtud asja kaaneks olla lihtsalt papp...

PVA-ga saab tegelikult ju päris edukalt liimida, tuleb lihtsalt liim ühtlaselt kogu lehele kanda, näiteks metalljoonlauaga, ja siis sujuvalt servast alustades kinni vajutada. PVA puhul lahtivõtmise ja parandamise võimalust pole, kinnivajutamine ongi see põhinipp.

Samas on tegelikult (kontoritarvetes) olemas pihustatavad kummiliimi moodi liimid, sellisega võib ka tegelikult tulemuse saada. See liim ei niisuta paberit ja siis jääb ainult kinnivajutamise kunst. Aga selline liim maksab minu meelest sama palju kui korralik sketchbook ise.

Ma vaatan, et seal CA threadis ei kasutata eraldi endpaper'eid, kaante külge kleebitakse köidetud paki esimene ja viimane leht. See ei ole minu meelest eriti hea mõte. Tavaliselt on ikka kaante ja köite vahel eraldi topeltlehed. Sketchbook pole muidugi päris raamat, siin pole suurt vahet.

Mul endal oleks põhiprobleemiks kaante tegemine ja neile kanga kleepimine ilma läbi-imbumiste ja liimiplekkideta. Selles mõttes oli huvitav avastus, et Ebayst saab osta raamatukaante tegemiseks spetskangast, mis juba paberile liimitud.