24 veebruar 2010

Midagi on mäda Eesti Postis

This entry is about problems with Estonian Post.

Tundub, et Eesti Post on võtnud uueks kombeks pakkide kättetoimetamise asemel nende salajase ja paar nädalat kestva kes-teab-kus vedeldamise ning siis adressaadile teatamata saatjale tagasi lähetamise. Vähemalt selline mulje kipub vägisi jääma...

Olen väga pika staažiga net-shoppaja - kusagil 1995. aasta oktoobri kandist vist, ehk Amazoni poe alguspäevadest peale. Kogu selle aja jooksul on pakijamasid ette tulnud väga vähe ja neistki enamus on juhtunud brittidega (kes absoluutselt ei valda ei internetti ega netikaubandust). Teine kriitilisem hetk oli omaaegse anthraxi pulberkirjade hüsteeria päevil, mil paar cdnow.com saadetud metallkarbis DVD-d ära varastati.

Muidu aga polegi erilisi jamasid esinenud, seetõttu on viimastel kuudel toimuv kergelt imeliku maiguga. Järgnevalt kolm näidet iseenda elust:

ESIMENE
Ostsin septembris Kanada raamatupoest neli raamatut. Ma pole neid siiani kätte saanud.

TEINE
2010. aasta 13. jaanuari ennelõunal helistati mulle äkitselt Eesti Postist (kust mu number?) ja küsiti, kas ma oma pakile järele ei tule? Ja kui ei tule, siis nad saadavad selle tagasi. Kuulsin paki saabumisest esimest korda, MITTE ÜHTEGI tavapärast pakiteadet polnud mu Peapostkontori postkastis selle kohta olnud. Ja kui ma poleks telefonile vastanud, olekski pakk läinud samal päeval Amazoni tagasi ja ma oleksin jäänudki seda ootama.

Loomulikult läksin ma samal päeval pakile järgi, sain Amazoni saadetud raamatu kätte ja kuulsin, et arvuti järgi oli see kohal juba 28. detsembril. Seega kaks nädalat varem! Kusjuures - päris aasta lõpus teisel pakil järel käies küsisin ma, ega's mulle mõnda muudki pakki saabunud pole. Siis ei näidanud arvuti, et midagi mind ootaks.

KOLMAS
Maksin 22. veebruaril postkontoris oma nimekasti arve ja küsisin ühtlasi võimalike saabunud postipakkide järele. Hetk enne seda vaatasin muidugi ka postkasti, mis oli tühi. Selgus, et pakk on täiesti olemas, taas kord raamat Amazonist. Sain selle kätte, meel rõõmus ja puha, kuna Amazon prognoosis paki saabumise hetkeks 23-ndat veebruari. Saabus seega üsna täpselt!

Aga kas ikka saabus? Nimelt oli postikoti küljes silt, mille templi kohaselt oli see Tallinna Põhja Kandekeskuses juba KOLMANDAL VEEBRUARIL! Ehk praktiliselt KOLM NÄDALAT VAREM!

Kus see pakk kõik need kolm nädalat oli?
Miks ei oldud mulle selle kohta postkasti pistetud MITTE ÜHTEGI pakiteadet?
Kuna pakk oli juba nädalaid siin, siis kas ta oleks saadetud üsna kohe Amazoni tagasi kui ma ise juhuslikult poleks küsima juhtunud?
Miks ei oska keegi seletada, milles on põhjus?

Postimaja kassast öeldi, et pakiteateid trükivad inimesed, kes töötavad nimekastide osakonnas ja nende ülesanne on pakiteateid väljastada.

Nimekaste valvav tädike teatas kurvalt, et neil ei ole üldse kassaterminali, millest saaks pakiinfot järgi vaadata ja ilmselt siis ka pakiteateid printida ning et nemad saavad pakiteated ja postkasti arved ülevalt korruselt ja panevad siis need lihtsalt kastidesse.

JÄRELDUSED:
  • Eesti Postis valitseb organiseerimatus ja korralagedus ja see ei ole ilmselt vahetult klientidega tegelevate inimeste süü.
  • Pole mingilgi moel võimalik garanteerida, et postipakk adressaadini jõuab, sest Eesti Post lihtsalt ei teata paki saabumisest ja saadab selle tagasi.
  • Kui pakil ON saatja aadress, läheb see saatjale tagasi, nii on mulle mitmel korral postkontorist väidetud.
  • Kui pakil saatja korrektset aadressi POLE, läheb pakk ilmselt meedias kajastatud Paides asuvasse hoidlasse. Sealt pakkide leidmiseks või järelpärimise tegemiseks pole mitte mingisugust reaalset võimalust. Kes väidab, et on, võib ju proovida.
  • Tobe "postikandekeskuste idee", mis paneb inimesi paki kättesaamiseks oma kodulähedase postkontori asemel mingitesse kõrvalistesse urgastesse ristlema (nagu see mitmes Tallinna linnaosas tänaseks toimivat), on üks väga loll idee. Seda enam, et tolle reformiga kaasnes lubadus soovi korral pakid inimestele otse koju sõidutada. No kus on siin kokkuhoid? Pakkide laialivedu pole ju võimalik mingitki moodi optimeerida, sest adressaadid on ju kodus eri aegadel.
  • Too uus-vana taastatud ülimadal tollivaba paki piir on veel omaette ajuvaba teema, millest seekord parem ei kirjutaks.
MIS ON LAHENDUS?
Ainus lahendus on pakki oodates käia postkontoris ise kohal ja saabumise järele uurimas, kusjuures teha tuleb seda üle nädala, vältides kahe nädala pikkusi infoauke.

Mis kuradi pärast ei võiks üks riigifirma lihtsalt toimida ja oma tööd teha?

Kellel analoogseid kogemusi või kommentaare, võib neid siiasamasse kirja panna, huvitav oleks!...

7 kommentaari:

Indrek ütles ...

On jah mäda värk. Nii sain sõbra poolt Tallinnas (ümbrikul 18.12 tempel) teele pandud jõulupaki kätte 20.jaanuaril (ise olen ka Tallinnas) ning amazon.com’ist 25.11 teele saadetud Tropic Thunder'i BD jõudis kohale 25.jaanuaril. Tänaseni ei ole pärale jõudnud 18.11 UK'st teele pandud Star Trek'i BD.
Järelpärimise peale sain klienditeeninduselt vastuse, et kuna tegemist on lihtsaadetisega siis ei ole võimalik kirja kulgemist jälgida. Postkontorisse pole veel lärmama läinud, kuna lootust oleks ilmselt vähe. Üheks alternatiiviks võiks olla edaspidi kallima saatmisviisi valimine. Mis ei ole ka eriti meelepärane. Muidu tulid viimase 10 aasta jooksul kõik pakid Austraaliast, Kanadast ja mujalt lihtsaadetistena 1-3 nädalaga kohale.

Ivar ütles ...

Tallinnast Tallinnasse - 33 päeva?!?

Ma ise ei ole saanud ka ühte jaanuari keskel Prantsusmaa Ebayst ostetud autogrammistatud plakatikest, aga prantslased on teatavasti üleüldse üsna suured postituspidurid. Seetõttu on mul veel lootust.

Samas, see, et jamad on eri riikidest pärit pakkidega (tänud vastukaja eest!), näitab, et just nimelt (varem päris sujuvalt toiminud) Eesti Post on see, kes pidurdab.

Üldiselt on mul plaanis oma küsimused ka Eesti Postile mailida, eks näeb...

Ivar ütles ...

Tegelikult peaks kõik kannatajad EP-le jamadest just nimelt kirjalikult teada andma, nii jääb mingigi märk maha.

Indrek ütles ...

Eesti Postist ja saadetiste toppama jäämisest on erinevates portaalides juttu olnud. Juhul, kui Sa veel lugenud pole siis siin on mõned lingid:

http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t=4568&sid=25d4bf2897ef00bf359abe02b7d5086d
http://naistekas.delfi.ee/foorum/read.php?f=9&i=851361&t=851361
http://www.tarbija24.ee/?id=221631

Ivar ütles ...

Tänud, neid kahte threadi polnud lugenud, kuid ühte, millele neis vist ka link, küll.

Nagu aru saan, siis enamusel rahval on probleemiks see, et aasta lõpukuudel saadetud pakid on lähteriigist lahkudes sattund kui musta auku. Kusjuures pakid on lähtunud nii USA-st, Aasiast kui EU-st, Eesti Post aga väidab, et probleem pole neis. No tore on.

Minu jama on aga selles, et kaks pakki on dokumenteeritult olnud kaks ja kolm nädalat Eestis, aga neid lihtsalt pole vaevutud ei kätte toimetama ega isegi nende saabumisest teatama...

Samas sain täna "Zombielandi" Blu-ray, mis väikeses ümbrikus ja nii jõudis postkasti otse ilma pakiteateta. Postitati 2. veebruaril, ehk siis 24 päeva võttis aega USA-st siiasaabumine. Seegi ju liiga pikk aeg, aga vähemalt tuli.

Anonüümne ütles ...

EP on kindlasti üks tubli pudelikael ning neilegi on iseloomulik suure ettevõtte omapära mitte aduda tervikpilti ning stiihiliselt arendada/oprimeerida/jne. Ka lihtpakkide haldamine oleks EP-le endale lõppkokkuvõttes odavam kui nad rakendaksid kahte uuendust: korralikku kliendihaldust (isikupõhine kontakttel&SMS-teavitus/edasisuunamiste kord/tahteavaldused jms) ning kõigi saadetiste registreerimist vöötkoodiga. Viimase puhul lõppeks kohalike postkontorite isetegevuslik käsitöö (teatiste kirjutamine, näpukad jne), väheneks Paide musta auguna kasutamise praktika, suureneks turvalisus jpm. Kliendihalduse puhul on edumeelsetes riikides juba võimalik nii postimaksevahendite kui vöötkoodide printimine, teatiste vahetused pakkide kohta jne.

PS Kliendidna tundub, et kõiki EP kulusid õigesti kokku arvutades selguks, et (vähemalt postkastist suuremate) tähtsaadetiste haldus on täna tegelikkuses odavamgi kui lihtsaadetiste haldus...

Ivar ütles ...

Kasutan siis neid kommentaare toimunu jäädvustamiseks - täna (1. märtsil 2010) oli postkastis raamat, mille Amazon.com postitas 15. veebruaril. Ehk siis saabus täpselt kahe nädalaga.