01 august 2014

Designing The Secret of Kells

Ega pikkades animafilmides originaalsust just väga palju ette ei tule. Pixar oma ärieduga sõitis kogu industryst nii julmalt üle, et hävitas nii joonisfilmi kui paljuski publiku ootused igasuguse originaalsuse osas. Välja arvatud muidugi Pixari enda lõpmatult originaalne toodang, mille ees juba enne filmi nägemist ka kõige kriitilisem filmifänn põrmu variseb.

Eelnevast võiks järeldada, et et mulle ei meeldi Pixar. Ei, miks ei meeldi, lihtsalt ma ei ole neist vasikavaimustuses. Pole vist tegelikult ka ühtegi filmi üle ühe korra näinud... Vaimustuses olen ma hoopis Laika stuudio filmidest - need seal on suutelised valmistama asju, mis on ikka tõeliselt üle inimvõimete piiride.

Eelnevat arvestades on isegi raske uskuda, et viimaste aastate kõige ilusam ja originaalsem pikk animafilm on joonisfilm ja pärit hoopistükis Iirimaalt. Sealse stuudio Cartoon Saloon kuulsast illumineeritud raamatust inspireeritud film "The Secret of Kells" linastus juba aastal 2009, kuid ega ta tänapäevani just liiga tuntud ei ole. Loodetavasti läheb nende uuel filmil "Song of the Sea" kinokassades veidi paremini, sest ka see tõotab olla nii sisult kui väljanägemiselt midagi väga head.


Viimastel aegadel ilmuvad praktiliselt kõigist kassafilmidest ja pikkadest animafilmidest "Art of"-raamatud. Kes selliste vastu huvi tunneb, on juba mõnda aega pidanud ostes valima, mida võtta ja mida jätta, sest ilmub neid tõepoolest väga palju. Tavaliselt on raamat väljas juba veidi enne filmi ennast, seetõttu on üsna erandlik, et Kellsi artbook "Designing the Secret of Kells" ilmus alles viis aastat peale filmi - suvel 2014, hiigelfestivali SDCC ajaks. Ka väljaandja on ebaharilik - selleks on stuudio ise koostöös tuntud raamatukaupleja Stuart NG ja pisikirjastuse Trinquétte Publishing LLC-ga.


Tegu on visuaalselt äärmiselt omapärase animafilmiga ja seda kõike on ka raamatu igal leheküljel näha. Kogu kujundus lähtub aastatuhandetaguste illumineeritud manuskriptide ornamendirohkest esteetikast, sealtsamast on paljuski võetud ka filmi värvigamma. Mitte ainult paigad vaid ka tegelaskujud on seejuures äärmiselt geomeetrilised. Detaile on palju, aga kõik see põhineb väga tugevatel ja selgetel vormidel. Eriti on see näha just tegelaskujudes, kus joonte arv on viidud tõeliselt miinimumini. Seejuures, olgu see loom või inimene, kõik nad põhinevad eelkõige väga tugevatel "sheippidel". Loomulikult esitas seesugune stiil omad nõudmised ka animaatoritele, kes pidid seesuguse, heas mõttes lapiku stiili tõttu hoiduma nii mõnestki tavapärasest animatsiooni-nipist.


Raamat on igatahes märkimisväärselt mahukam kui mistahes teise animafilmi oma - lehekülgi on selles koguni 234. Pildimaterjal ja kommentaarid on väga põhjalikud, mistõttu võib ilma liialdamata öelda, et tegemist on ühe kõigi aegade parima filmi artbook'iga. Häda ainult selles, et ega teda päris igas raamatupoes ei müüda...